Forelesning
30. mai 2024

Forelesning: Kristell Filotico (FR)

Arkitektenes hus, Josefines gate 34
19.00-21.00
Oslo arkitektforening
Gratis

Velkommen til forelesning “Radical Amenity” med arkitekten Kristell Filotico på Arkitektenes hus!

Kristell Filotico etablerte sin praksis i Marseille i 2008, en by preget av økonomisk og sosial krise hvor avindustrialiseringen har ført til en kultur-ledet fornyelse i de siste årene. I denne dynamiske konteksten finner Filotico muligheter for eksperimentelle sosiale boliger, rehabilitering av skoler, tvetydige offentlige prosjekter og en tilnærming preget av politisk engasjement. Hun er internasjonalt kjent for Le Champ de Mai, en parkeringsplass i nærheten av den berømte transformasjonsprosjektet La Friche gjort om til esplanade og i dag den offisielle scenen for Marseille Dance Festival og andre kulturelle begivenheter. Hennes manifest kan lese som et kaleidoskop av inspirasjonskilder og tanker om hva det betyr å være en arkitekt i møte med dagens utfordringer.

Kristell Filotico studert i Politecnico i Milan og National Schools of Architecture i Saint-Étienne og Lyon. Hennes forskning om nye typologier og designmetoder starter med planen for ivaretakelse av Medina i Marrakechs for UNESCO. Hun underviser hos ENSAP i Bordeaux siden 2020.

Forelesningen strømmes også via vår YouTube-kanal:

Baren åpner kl. 18.30 og vil være åpen i etterkant av forelesningen!

Vårens forelesningsrekke tar opp temaet skjønnhet i transformasjon. Å arbeide med utgangspunkt i det eksisterende er ikke lengre nisje eller en akademisk øvelse, men i større og større grad vår nye virkelighet som arkitekter. Hvordan utvikler vi en sensibilitet for det vakre denne kompleksiteten bringer?

Forelesningene er åpne for alle. Gratis inngang for OAFs medlemmer og studenter.
80 kr for ikke-medlemmer.

Bilde: Champ de Mai © Stéphane Aboudaram