Kurs og arrangement
Publisert 29. april 24
Av: Børge Sildnes

Tre inn i fremtiden

– Å bygge med tre et den raskest voksende byggemetoden globalt. Samfunnet ønsker endring mot mindre klimaskadelige materialer og bygg som er designet for ombruk. Trematerialer kommer til å bli en viktig komponent inn i dette, sier Jørgen Tycho.

Publisert 29.04.2024
Av: Børge Sildnes
Jørge Tycho. Foto: Andre Danielsen

Han er arkitekt MNAL, grunnlegger av arkitekt- og byggteknikkfirmaet Oslotre og styreleder i Forum for trekunstruksjoner. 5. og 6. juni arrangerer forumet Det store trekurset, i samarbeid med blant andre Norske arkitekters landsforbund.

Tycho mener dette er et unikt sammensatt kurstilbud for prosjektering av trekonstruksjoner, trearkitektur og trebyggeri.

– Arkitekter lærer alt for lite om dette på studiet. Det et helt andre kriterier som gjelder i arbeidslivet. Det store trekurset kan ses på grunnkurs for allerede etablerte arkitekter, men det vil også passe for ingeniører, rådgivere, entreprenører og utviklere som ønsker å lære mer om denne byggeteknikken. Alle de viktigste fagene vil dekkes i kurset, og vi vil gi et helhetlig bilde av hva det å bygge med tre, inkludert innsikt i hva nye krav om bærekraft, sirkulære løsninger og miljøregnskap har å si for utviklingen.

– Du trenger ingen forkunnskaper for å delta, og du vil komme fra kurset med mye teoretisk og praktisk kunnskap - og et kursbevis som kan brukes som dokumentasjon på gjennomført kurs, sier Tycho.

Jørgen Tycho, arkitekt MNAL, Oslotre / Forum for trekunstruksjoner

På kursets kveldsprogram legges det også opp til samtaler og diskusjoner, for eksempel om hvor bærekraftig det er å bygge med tre.
– Det går an å være skeptisk til å bygge med tre og en aktiv drift av skogen, men hva er alternativet? Vi har invitert både dem som er positive og dem som er negative.

– Sammen med et ekspertpanel skal vi også se inn i spåkulen for hva som er fremtiden for trekonstruksjoner, sier Jørgen Tycho.

På kurset vil også noen av de beste treprosjektene fra Norden presenteres, av fagfolkene bak.
– Du får høre om hvordan typologien i studentboliger har utviklet seg, og kan tas med videre i andre typer prosjekter. Det blir presentasjon av Gøteborg-byggene World of Volvo og Habitat 7. Du får også et innblikk i nye Tøyenbadet, med særlig vekt på tre og fukt.

Kurset arrangeres i Dogas lokaler i Oslo sentrum. Det strømmes også, så du kan følge programmet fra andre deler av landet.

Jørge Tycho. Foto: Andre Danielsen