Medlemsarrangement

Befaring: Knut Knutsen - Eget sommerhus, Portør

13.00-15.00
Agder arkitektforening

Agder Arkitektforening inviterer til befaring på Portør 03 juni 2023, Kl 13.00.
Vi får gleden av å besøke Knut Knutsens eget sommerhus oppført i 1949.
Nåværende eier viser oss rundt og forteller. Det blir enkel servering og mingling under/etter befaringen.

Vi tar utgangspunkt i å samkjøre, oppmøte sted samt mere info kommer nærmere datoen.
Påmelding er ønskelig!

Tekst:Nasjonalmuseet

Gjemt mellom svaberg og furuskog ligger arkitekt Knut Knutsens eget sommerhus i Portør i Kragerø. Knutsen fornyet trearkitekturen og inspirerte flere generasjoner arkitekter i Norge, men få har vært like radikale eller konsekvente som han.

Knutsen argumenterte for at arkitekturen måtte underordnes naturen. «Vi blir aldri trette av naturen, men det blir vi av hus», hevdet han. Denne holdningen er tydelig i sommerhuset hans, hvor formene føyer seg inn i landskapets bevegelse. Her er tilpasningen til skjærgården så sterk at den brunbeisede hytta nesten er umulig å få øye på.

Nesten ingen har sett huset, men det er godt kjent gjennom presentasjoner i litteraturen. Egentlig er det to små hus, et med oppholdsrom og et med soverom, bundet sammen av en overbygget uteplass. Denne planen med de inntegnede møblene er blant de mest kjente presentasjonstegningene i Nasjonalmuseets arkitektursamling. I tillegg til møblene har Knutsen tegnet inn flere filleryer som understreker asymmetrien og det organiske utrykket. Hytta utstråler hygge og lunhet.

Befaringen er åpen for alle.
Gratis inngang for AAF og TEAF medlemmer og studenter.
50 kr for ikke-medlemmer.

Finn din pris
Vi har ulike priskategorier. Trykk på Meld meg på for å finne din pris.