Frokostmøte

Velkommen til NAL Materialtreff med
prosjektpresentasjon av Kunstsilo Kristiansand
-  kornsilo fra 1935 transformeres  - Mestres Wåge Arkitekter AS

Vi serverer frokost og kaffe fra 08.15 i Arkitektenes hus - Josefines gate 34, eller du kan delta via strømming.

Gratis deltagelse, men krever påmelding. Velkommen til faglig inspirasjon!

Program: Hver leverandør holder presentajon på 10 minutter.

Kl. 08.30 – 11.30:

Vi har gleden av å ha leverandører til stede som tilbyr produkter og tjenester for bygge- og arkitektbransjen.
Materiatreff er viktig arena på hvordan vi kan gjøre gode og riktige materialvalg.

08.10 Frokost og kaffe

08.30 Velkommen, ved Peter Rånås/NAL

08.35 Metallvev til fasade, skjerming og interiør

Vevet metall fra GKD Metalfabrics er fleksible materialer med stor variasjon i både uttrykk og bruksområder. I tillegg til å være et visuelt element i en fasade eller et interiør kan det fylle funksjoner som solskjerming, sjalusi, fallsikring, romdeler mm. Vi presenterer noen av produktets muligheter gjennom eksempler fra prosjekter innenlands og utenlands.

Arild Korstadhagen, GKD/Vaiernett

08.45 Farger som er tilpasset omgivelser og kombinerer historikk, natur og moderne uttrykk
NTNU, lokale fargeveiledere, arkitekter og analyser har sammen skapt ny kolleksjon for Steni Colour. I denne presentasjonen kan du få informasjon og ideer for fargetilpasning som
hindrer forgråing og skaper bedre psykososiale miljøer.

Jan Terje Nielsen, STENI

08.55 Solfangere - den mest miljøvennlige energien er den som ikke blir brukt
NorDan Solar neste generasjon Solfangere, arkitektoniske løsninger for en energieffektiv fasade og med fokus på estetikk og arkitektoniske tilpasninger. Solvarmeanlegg som egner seg både for nybygg og rehabiliteringsprosjekt

Anders Rolund, Nordan

09.05 The Sound of Life
Viktigheten av å tenke akustikk.

Dag Erik Akersveen, Norgips

09.15 Design for en bærekraftig fremtid: Arkitektens rolle i å fremme energieffektivitet og miljøansvar
Arkitekter har en viktig rolle i å forme vår fremtidige byggekultur og sørge for at våre bygninger er bærekraftige og miljøvennlige. Energibruk og klimaendringer er sentrale utfordringer verden står overfor, og det er viktigere enn noen gang å tenke på hvordan miljøavtrykk kan reduseres gjennom designvalg. Målet er å gi arkitektene ny kunnskap om verktøy de kan bruke i sitt arbeid med å designe bærekraftige bygninger og fremme en mer miljøvennlig byggekultur.

Frode Saltkjelvik, Nordic BIM Group I Norge

09.25 Industriell trappeproduksjon med møbelsnekkerkvalitet
Hagen AS er Norges største trappeprodusent, med et sortiment som spenner fra prosjekt- til designtrapper.  Vi ønsker å løfte fokuset på boligtrappen gjennom design og innovasjon.

• Pilar er en helt unik trappemodell, designet av Andreas Engesvik.
  • Plass Til Mer er våre innovative løsninger for arealet under trappen

Trygve Dukes, Escalia/Hagen

09.35 Partnerskap mellom Arkitekt og Leverandør, med resultat og bærekraft i fokus
Viktigheten av partnerskap mellom Arkitekt og Leverandør under hele prosessen for en langvarig fasade, samt korrekt oppbygging av denne. Hva en leverandør kan bidra med, for å gjøre prosjektet mer bærekraftig? Case study fra tidligere prosjekt.

Rauno Pagil, StoneREX

09.45 ROCKWOOL, arkitektenes samarbeidspartner mot en mer sirkulær byggenæring
ROCKWOOL er rangert som verdens mest bærekraftige produsent av byggevarer *.
Få et innblikk i hvordan våre produkter, systemer og løsninger kan hjelpe arkitektbransjen med å bidra til en mer bærekraftig byggenæring
* Under årets «Global 100 most sustainable corporations in the world” kom ROCKWOOL på en 16. plass og på 1. plass i underkategorien produsent av byggevarer

Håvard Sveahaugen

09.55 – 10. 20 Pause

10.20 – 10.50 Prosjektpresentasjon: Kunstsilo Kristiansand – ved Mestres Wåge Arkitekter AS
Kunstsilo er en rehabilitering og transformasjon av kornsiloen på Odderøya i Kristiansand til et moderne kunstmuseum. Siloen er designet av arkitektkontoret Korsmo og Aarsland i 1935. Kunstsilo vil sammen med Kilden Teater og Konserthus og Kulturskolen KNUDEN, utgjøre kulturkvartalet i Kristiansand. Utskjæringen av en 21 meter høy sal “Silosalen” skaper et sentralt rom der de gjenværende delene av sylindrene eksponeres. Siloen blir en skulptur som museet organiserer seg rundt. Noen av sylindrene har glasstak og vil være åpne mot himmelen. Siloen perforeres for å tillate kryssende gulv mellom utstillingsarealene som ligger i sidebygg. Prosjektet er et samarbeid mellom Mestres Wåge Arquitectes, BAX og Mendoza Partida architectural studio.

Presenteres av: Magnus Wåge, Sivilarkitekt og Partner Mestres Wåge Arkitekter, Professor Bergen Arkitekthøgskole

11.00 – 11.30 Mingel, mulighet for produkt samtaler med leverandørene

Forbehold om endringer i programmet!

Leverandøroversikt – kontaktinformasjon:

Viaernett - Arild Korstadhagen, e-post ak@vaiernett.no