25. september 2023

Panelsamtale: Oljearkitektur eller Uidentifisert Flyvende Objekt

18:00-
Oslo arkitektforening

- I hvilken grad er Njål Eides stålpaviljong viktig?

Velkommen til samtale om vern av nyere arkitektur i dagens klima i Hagestuen i Arkitektenes hus med Riksantikvar Hanna Geiran, professor Erik Langdalen og arkitekt Joakim Skajaa. Arrangementet er organisert av Studio Batna, sammen med OAF og Nasjonalmuseet.

Våren 2023 stod Njål Eides modulbygg fra 1978 i fare for å rives, og det ble annonsert at bygningen skulle gis bort på Finn. Interressenter fra fjern og nær drømte om å gjøre paviljongen om til egen hytte eller musikkstudio. Til tross for mye interesse og bred enighet om at bygget var av historisk og arkitektonisk verdi måtte det en privat aktør til for å hindre at paviljongen ble revet. Hvordan forvalter vi nyere arkitekturarv i dag og hvem sørger for å ta vare på bygningene?

Vi ser fram til en uformell samtale mellom både paneldeltakere og publikum, med utgangspunkt i det ufo-lignende modulbygget fra oljealderens og high-tech arkitekturens glansdager.

Les videre eller oppsøk artiklene listet under for et bedre innblikk i saken:

Intervju med Studio Batna i Arkitektur

Hanna Geiran svarer i Arkitektur

Artikkel i Aftenposten "UFO bygget på Lysaker gis bort på Finn"

Artikkel i Morgenbladet "UFOen er blitt sammenlignet med Nidarosdomen"

Deltagere:

Hanna Kosonen Geiran er Norges riksantikvar og utdannet sivilarkitekt fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo i 1997 og har jobbet med ulike byggeoppgaver, blant annet antikvarisk rehabilitering.

Erik Fenstad Langdalen er professor og instituttleder ved Institutt for form, teori og historie. Han er ansvarlig for skolens bygningsarv-program og underviser eksperimentelle masterkurs innen vern og gjenbruk med et fokus på «nyere fortid»: etterkrigsarkitektur, betongbyggeri og masseproduksjon mm. Hans arkitekturpraksis konsentrer seg om restaurering og gjenbruk av historiske bygninger.

Joakim Skajaa er kurator for samling og utstilling på Nasjonalmuseet (arbeidsområde arkitektur og 1945 frem til i dag). Skajaa er utdannet sivilarkitekt fra Bergen Arkitkethøgskole (BAS) i 2004.

Sudio Batna: Athena Wyller er utdannet arkitekt fra Aarhus Arkitektskole under instituttet "Radical Sustainable Architecture" i 2023. Ilse Hviding er utdannet arkitekt fra Aarhus Arkitektskole under instituttet "Radical Sustainable Architecture" i 2022. Tora Lie Brunborg er utdannet arkitekt fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Hun fremla i 2023  sin diplomoppgave "Mobile Heritage: Preserving Architecture on the Move" som undersøkte Eides stålpaviljong i et eksperimentelt verneperspektiv.

Støttet av Kulturminneforeningen.

Foto: Tora Lie Brunborg

Finn din pris
Vi har ulike priskategorier. Trykk på Meld meg på for å finne din pris.