17. april 2024

18:00-21:00
Drammen arkitektforening

Foredrag om ombruk/gjenbruk med MAD Arkitekter, OmTRE og Høine

MAD Arkitekter er opptatt av at prosjektene skal være bærekraftige forbilder. De er nyskapende, de utfordrer konvensjoner og de er alltid på byens side. Mad forsøker alltid å snu problemer til muligheter. Materialkvalitet og ombruk er et viktig kunnskapsområde for Mad. De er ledende i Norge på ombruk og gjenbruk av bygningsmaterialer. De har flere pågående prosjekter der bygningselementer fra rivningsklare bygg, riveentreprenører og bruktmarked tas i bruk, i kommersiell skala. Dette er pilotprosjekter som bryter byggebransjens tradisjon innen ressursbruk og avfallsproduksjon, og styrer ressursene mot sirkulære prinsipper. Mads praktiske erfaring innen ombruk og gjenbruk vil være gull verdt for alle kommende samarbeid.

OMTRE vil gjøre det enkelt og naturlig å velge brukt trevirke. Gjennom forskning og utvikling finner de løsninger for industriell foredling av returtre. Slik skal brukt tre få samme kvalitet, pris og tilgjengelighet som nytt trevirke har i dag. Omtre administerer Grønn Plattform-prosjektet SirkTRE hvor de leder delprosjekter innen kartlegging av stående byggverk og foredling av returtre. De har også egne forskning- og utviklingsprosjekter innen byggesystemer, digitalisering, regulering og markedsutvikling for bedre sirkulær ressursutnyttelse. De samarbeider med flere partnere for å øke hastigheten i byggenæringens omstilling til sirkulærøkonomien.

HØINE har siden 2019 jobbet for å skape en ny sirkulær verdikjede; Fra mursteinsavfall til byggeklare produkter for fasade interiør og landskap. I dag er selskapet Norges viktigste ressurs på rådgivning for ombruk av tegl, salg av lagerførte ombruksprodukter, samt ledende i arbeidet med å gi nytt liv til murstein gjennom oppsirkulerte løsninger. HØINE har referanseprosjekter i hele landet som har bidratt til betydelige energi- (CO2), natur- og avfallsbesparelser og samtidig gitt et løft til nabolaget.

Sted: Outline Arkitektur sine kontorer i Globusgården, Drammen

Tid: Onsdag 17. April kl. 18.00

Etter forelesningen blir det prat og pils

Håper vi sees!

Finn din pris
Vi har ulike priskategorier. Trykk på Meld meg på for å finne din pris.