30. mars 2023

Torsdager i Hagestuen: Arkitektur og filosofi

18:00-
Oslo arkitektforening

"Hvordan fikk de det til?"

En gang imellom bygges det noe - et helt prosjekt eller en detalj - som gjør oss nysgjerrige på hvordan i all verden arkitektene klarte å få det til. Andre ganger jobber vi som arkitekter intenst for å få til noe vi selv mener er av helt avgjørende betydning, uten at det nødvendigvis er tydelig for omverdenen akkurat hvor mye krefter det kostet.

Tema for vårens OAF program er kravstorhet. Som arkitekter er vi vant til å forholde oss til et mylder av krav. Krav fra oppdragsgiver, bruker, lovverk og myndigheter. Denne torsdagskvelden ønsker OAF å invitere til en samtale om kravstore arkitekter og forholdet mellom helheten og detaljen. Hva er det som gjør at vi tar visse kamper, men ikke andre? Hvilken betydning har detaljene for helheten? Og er det egentlig så viktig?

Utgangspunktet for samtalen vil være konkrete tilfeller hvor arkitekten fikk til noe som krevde kravstorhet og kampvilje, eller muligens historier om hvordan kravstorhet ikke nødvendigvis førte til ønsket resultat. I den forbindelse har vi invitert Håkon Vigsnæs for å snakke om Wesselkvartalet i Asker, Astrid og Ole fra Gartnerfuglen for å snakke om prosjektet Ungen, og Aina Dahle for å dele fra sin lange erfaring i feltet.

Håkon Vigsnæs

Tidligere partner i Jarmund/Vigsnæs Arkitekter, nåværende partner i Vigsnæs+ Kosberg ++ arkitekter. Undervisningserfaring fra Professorat i boligarkitektur AHO, Professorat i Bygningsvård, Universitetet i Lund, og fra gjesteprofessorater i USA. Vigsnæs har forelest, sensurert og juryert omfattende i Norge og internasjonalt.

Gartnerfuglen

Gartnerfuglen Arkitekter er et arkitektkontor med øye for de små tingene i den store sammenhengen. Kontoret er oppkalt etter en fugl hjemmehørende på Papua Ny-Guinea som finner hverdagslige gjenstander/objekter få andre ser verdi i, og kuraterer dem til vidunderlige, inspirerende kreasjoner. Arkitektkontoret er lidenskapelig opptatt av bo-/byggkvalitet og arkitektur med egenart, og tegner prosjekter fra bitteliten til mellomstor skala spredt utover verden.

Aina Dahle

Dahle har i løpet av karrieren erfaring fra et mangfold av roller, både som praktiserende arkitekt, som professor ved AHO, TUM og MSA, som skribent med fast spalte for mur+betong i 30 år, og som forfatter av bøker om blant annet Bengt Espen Knutsen og Kirker i Norge. Dahle har også vært formann i OAF, sittet i en rekke juryer for arkitektkonkurranser i inn- og utland, og vunnet flere priser for sine prosjekter.

Arrangementserien Arkitektur og filosofi i Hagestua, er en del av OAFs strategi for å aktivere Arkitektenes hus i Josefines gate som møteplass og arena for oppbygging av sosiale og faglige fellesskap. Målet med arrangementserien er å legge til rette for fordypet samtale og refleksjon rundt rammene for arkitektonisk produksjon, og hvordan teori og filosofi kan berike arkitektonisk praksis. Serien vil ha fokus på hvordan vi som arkitekter kan øke vårt felles mulighetsrom og opplevelsen av yrkesfaglig meningsfullhet ved å bli klokere på de grunnleggende sammenhengene vi befinner oss i.

Baren åpner kl. 17.30!

Foto: Håkon Vigsnæs, Gartnerfuglen av Anne Valeur, og Aina Dahle av Simon Skreddernes.

Finn din pris
Vi har ulike priskategorier. Trykk på Meld meg på for å finne din pris.