Frokostmøte
29. mai 2024
Påmeldingsfrist 28. mai 2024

Materialtreff med presentasjon av Drammen tinghus

08.30-11.15
NAL

I dette gratis frokostmøtet får du blant annet høre om Drammen tinghus. Arkitekt Knut Flannum Opperud fra Add arkitekter presenter prosjektet, som beskrives med stikkordene prefabrikkert og karaktersterk. Velkommen til NALs materialtreff!

Knut vil fortelle om hva de har gjort for å skape et bygg med tydelige arkitektoniske kvaliteter med prefabrikkerte betongelementer, som samtidig skal tilpasse seg historiske omgivelser og holde en høy miljøprofil.

Det blir i tillegg presentasjoner fra leverandører som tilbyr produkter og tjenester til arkitekt- og byggebransjen.

Servering:
Vi serverer frokost og kaffe fra 08.00.
Matallergi - noen av bakevarene til frokosten er glutenfritt.

Gratis:
Det er gratis å delta, enten i salen i Arkitektenes hus eller på strømming, men vi krever påmelding.

Fysisk deltagelse gir gode nettverksmuligheter.

Målsetting for samlingen:
Materialtreff er en god møteplass som skal gi økt kunnskap om materialvalg, produkter og tjenester til nytte i arkitekt- og byggebransjen. Her får du kunnskap om veien fra råmateriale til produksjon, bruk, ombruk, rehabilitering, materialgjenvinning og restavfall - og hvordan bruken av teknologi kan bidra til bærekraftig utvikling.

08.30 Velkommen
Peter Rånås, NAL

08.35 Ny plattform med prosjektering og montasje på nett
Her finner man løsninger og teknisk info om våre produkter, først ute vil være Akustikk og aquapanel.
Med oversikt over de tekniske verdiene på vært enkelt produkt, samt montasje veiledning.

Saima Saleem, key account manager, NORGIPS AS

08.45 Presentasjon av LCA-løsning: Anavitor LCA
Design Smart, Bygg Bærekraftig
Optimaliser bærekraften i byggeprosjektene dine med Anavitor LCA. Vår BIM-integrerte programvare gir effektiv toveiskommunikasjon og utnytter LCA-data fullt ut for smartere byggebeslutninger.

Wilhelm Wagner, salgssjef, Nordic BIM Group - Norge

08.55 Hvordan bruke fasaden for å skape inspirerende læringsmiljø i skoler - og energi og motivasjon i idrettsbygg?
Det blir fokus på stedsidentitet, navigasjon i og rundt store bygg, kvalitetskrav og estetiske muligheter for deg som arkitekt. Steni setter søkelys på viktige elementer som kan forbedre fremtidens skole- og treningshverdager.

Ståle Kristiansen, region manager, STENI AS

09.05 Har du kontroll på prosjektøkonomien?
Øk lønnsomheten på prosjektene med datainnsikt!
Vi viser deg hvordan du kan løfte faktureringsgraden og avdekke hvilke prosjekter som er mest lønnsomme med innsikten fra et godt datagrunnlag.

Fabian Egbele, Milient Software

09.15 – 09.30 Pause med kaffe og benstrekk

09.30 2024-nyheter for arkitekter og hvordan forberede seg til AI revolusjonen
Vi er innom spesifikke områder:
 - Teknologiendringer/nyheter
 - 3D skjerm
 - AI, GenerativeAI og hvordan markedet (forventes) utvikler seg fremover, hvordan velge riktig og hva er din plan for bruk av AI

Johan Steffensen, manager, nordic workstation & solutions, LENOVO

09.40 Kontorløsninger som er designet for ombruk
Systeminnredninger er veggløsninger som er designet for ombruk. De kan installeres og flyttes om på relativt raskt og enkelt, noe som gjør de ideelle for bruk i bygninger der endringer i layouten over tid vil bli aktuelt

Espen Bertiniussen, regionsjef, Moelven Modus

09.50 Kart, 3D og Byggesøknad
Som Norges største leverandør av kartdata, vil vi vise hvordan vi har tilpasset oss arkitektmarkedet med e-Torg og egne programtillegg for Archicad og Revit. I tillegg skal vi se på eByggesøk Proff som på en enkel måte bidrar til en enklere søknadsprosess og raskere saksbehandling.

Kenneth Øyen-Eriksen, teknisk salg, Norkart

10.00 Muligheter med norsk naturstein i bygg
Hva kan vi tilby arkitekter, designere og utbyggere i dag som vi ikke hadde anledning til for 5 år siden? Vi starter med en liten film og en rask presentasjon av Lundhs.
Stein som fasade er kjent, kjapt innom dette, før det blir fokus på stein som bærende elementer i bygningskroppen og selvbærende trapper. Vises med eksempelbilder og forklaring.
God bruk av inspirasjonsbilder.

Thomas Løvald, business development manager, LUNDHS

10.10 -10.30 Pause med benstrekk

10.30 Prosjektpresentasjon: Drammen tinghus – prefabrikkert og karaktersterk
Hvordan skape et bygg med tydelige arkitektoniske kvaliteter med prefabrikkerte betongelementer og som samtidig skal tilpasse seg historiske omgivelser og holde en høy miljøprofil?

Add arkitekter deler sine erfaringer fra Drammen tinghus, der det er jobbet mye med relieff, struktur og fargebruk av betongelementene. Hør om materialutforskingen, om det gode samarbeidet med Loe betongelementer - og hvordan det er mulig å ha høye miljøambisjoner og samtidig støpe i betong.

Knut Flannum Opperud, arkitekt og assosiert partner, Add arkitekter

11.00  - slutt

Leverandøroversikt – kontaktinformasjon:

Norgips
Dag Akersveen, e-post: Dag.Erik.Akersveen@norgips.com

Nordic BIM Group Norge
Wilhelm Wagner, e-post: wilhelm.wagner@nordicbim.com

STENI
Jan Terje Nilsen, e-post: jan.terje.nielsen@steni.no

Milient Software
Elin Ulset, e-post: elin.ulset@milientsoftware.com

Lenovo