Nytt
Publisert 14. februar 23
Av: Børge Sildnes

Undersøkelse om permitteringer og oppsigelser blant arkitekter

Arkitekter er en konjunkturutsatt yrkesgruppe og på grunn av stopp i store utbyggingsprosjekter og boligutbygging, har Norske arkitekters landsforbund undersøkt hvilke konsekvenser det har ført til hos medlemmene.

Publisert 14.02.2023
Av: Børge Sildnes
Generalsekretær Kari Bucher og president Adnan Harambasic. Foto: NAL

– Det er utfordrende tider, men vi vet at mange arkitektkontorer hjelper hverandre, sier Kari Bucher, generalsekretær i Norske arkitekters landsforbund.

Arkitektforbundet har denne vinteren gjennomført to undersøkelser blant medlemmer for å få oversikt over permitteringer og oppsigelser på arkitektkontorer. Første undersøkelse ble gjennomført i midten av november. Da svarte 257 ledere og 351 ansatte ved landets arkitektkontor.

• 18 prosent av lederne regnet da med å permittere ansatte i løpet av de to neste månedene. Like mange svarte at de var usikre.
  • Under to prosent av ansatte ved arkitektkontor var blitt permittert, og om lag fire prosent hadde fått permitteringsvarsel.

I Arkitektforbundets nye undersøkelse, gjennomført i januar, svarte 256 ledere og 430 ansatte ved arkitektkontor.

• 15 prosent av disse lederne har permittert ansatte. Fem prosent har sagt opp ansatte. To prosent har både permittert og sagt opp.
  • 16 prosent av lederne tror de må permittere i løpet av de neste to månedene. 23 prosent har svart at de er usikre.

Lederne fikk også spørsmål om hvilken sektor de har opplevd nedgang i oppdrag (flere svar var mulige).

• 76 prosent svarte at det gjaldt bolig,
  • 34 prosent for kontor- og næringsbygg,
  • 13 prosent for formålsbygg (skoler, sykehus og barnehager),
  • 15 prosent for plan- og reguleringsarbeid og
  • 21 prosent for andre sektorer.

Blant ansatte ved arkitektkontor, svarte fem prosent av dem som deltok i undersøkelsen at de er blitt permittert. Fire prosent har fått permitteringsvarsel. Tre prosent svarte at de er oppsagt.

– Samlet sett så betyr dette at 12 prosent av de spurte som er ansatte ved arkitektkontor er direkte berørt. Hvis disse tallene reflekteres i hele medlemsmassen, så vil jeg si at det er viss dramatikk i det som tegner seg her. Vi må fortsette å følge utviklingen og gjør det vi kan for å formidle alvoret i situasjonen videre til politikere lokalt og nasjonalt, sier Adnan Harambasic, president i Arkitektforbundet.

I undersøkelsen svarte deltakerne om hvordan de var påvirket av konjunktursvingninger de siste to månedene. Her var det store variasjoner i svarene. Noen mente de ikke var berørt, mens andre meldte om manglende oppdrag, permitteringer og usikre tider. Flere svarte også at de er blitt utleid eller har leid ut folk til andre kontorer.
– Vi vet at mange arkitektkontor nå hjelper hverandre, ved at de som opplever fall i oppdragsmengden leier ut ansatte til andre kontorer. Det synes vi er veldig positivt. Vi håper det betyr at ledere er optimistiske og ser på dette som en midlertidig situasjon der folk snart skal tilbake i jobbene sine. Vi følger tett med på hvordan markedet endrer seg, sier Kari Bucher.