Publisert 02. juli 21

Publisert 02.07.2021
Av: Gisle Nataas
Bilde av Domkirkeodden i Hamar, arkitekt Lund Slaatto, foto: Anno

Innen fristen 25.06.2021 klokken 12.00 kom det inn 109 konkurranseutkast til åpen konkurranse om nytt museumsbygg på Domkirkeodden.

Konkurranseutkastene er nå mottatt og gjennomgått med tanke på metadata og anonymitet og videresendt juryen som skal gjennomgå utkastene hver for seg frem til juryeringen som starter opp i august.

Se liste over innkomne konkurranseutkast

Juryen består av:

• Juryleder - Jørn Holme, sorenskriver for Vestfold tingrett (tidligere riksantikvar)
  • Jurymedlem - Inga Borud, politisk rådgiver Hamar kommune
  • Jurymedlem - Sven Inge Sunde, adm.dir. Anno museum
  • Jurymedlem - Magne Rugsveen, avd.dir. Anno Domkirkeodden
  • Jurymedlem - Niels Marius Askim, oppnevnt arkitekt MNAL fra Norske arkitekters landsforbund (NAL)
  • Jurymedlem - Lisbeth Funck, oppnevnt arkitekt MNAL fra Norske arkitekters landsforbund (NAL)
  • Jurymedlem - Inge Dahlman, oppnevnt arkitekt MNLA fra Norske landskapsarkitekters forening (NLA)

Jurysekretær - Gisle Nataas, fagrådgiver og arkitekt MNAL, Norske arkitekters landsforbund

Anno inviterte mars 2021 til en åpen arkitektkonkurranse for et moderne museumsbygg som skal stå sammen med to verdensberømte og fredede bygningsikoner, Sverre Fehns «Storhamarlåven» fra 1973 og Lund+Slaatto Arkitekter (ved Kjell Lund) «Hamardomen» fra 1998.