Konkurranse
Publisert 31. mars 21
Av: Børge Sildnes

Utlysning av åpen konkurranse om nytt museumsbygg på Domkirkeodden

Anno inviterer til en åpen arkitektkonkurranse for et moderne museumsbygg som skal stå sammen med to verdensberømte og fredede bygningsikoner, Sverre Fehns «Storhamarlåven» fra 1973 og Lund+Slaatto Arkitekter (ved Kjell Lund) «Hamardomen» fra 1998.

Publisert 31.03.2021
Av: Børge Sildnes
Bilde av Domkirkeodden i Hamar, arkitekt Lund Slaatto, foto: Anno

Et nytt museumsbygg skal bidra til å forsterke og videreutvikle Domkirkeoddens historiske, faglige og arkitekturmessige uttrykk. Nybygget skal gi besøkende et førsteinntrykk som museets hovedinngang og bidra til å forsterke den formidlingen vi ønsker å tilby som del av et helårsåpent museum.

Bakgrunn for konkurransen

Arkitekt Sverre Fehns Storhamarlåven stod ferdig i 1973 og utstillingene i 1980. Etter datidens krav var Storhamarlåven en moderne og fremtidsrettet museumsbygning. Årene som fulgte og nå 40-50 år senere, fyller ikke Storhamarlåven lenger museets krav til utstillingslokaler eller til funksjoner og fasiliteter for ansatte og publikum fullt ut. Anno trenger derfor å supplere med et nytt, moderne og fremtidsrettet museumsbygg som skal romme utstillings- og publikumsfunksjoner, en restaurant, kontorer og arbeidsplasser for museets ansatte.

Domkirkeodden har i tillegg til dagens innendørstilbud sommerstid, også verdifulle og historiske utendørstilbud. Et unikt kulturhistorisk middelalderlandskap med middelalderruiner og urtehage samt 60 antikvariske bygninger fra Hedmarken.

Mange besøker Domkirkeodden i dag nettopp på grunn av våre to bygninger som tilhører verdensarkitekturen og museets unike og historiske kulturlandskap beliggende langs Mjøsa. Denne invitasjonen har forhåpninger om at deltakerne setter seg høye mål om arkitektonisk uttrykk som del av områdets og museets historiske og fremtidige attraktivitet og formidling.

Viktige datoer
Utlysning av konkurranse
Kl. 12.00: Frist for spørsmål
Frist for svar